- Locatie
Raadszaal - Ambtmanstraat 13 Tiel
- Voorzitter
- T. van Oostrom
- Toelichting
-
Welkom!
Tijdens de informatie commissie bent u als inwoner, belanghebbende en/of andere betrokkene van harte welkom om met raads- en commissieleden in gesprek te gaan. Dit kan over geagendeerde onderwerpen, maar tijdens informatieve commissies kan ook het woord worden gevoerd over niet-geagendeerde onderwerpen. Dit om de dialoog tussen inwoners en de gemeenteraad zo goed mogelijk te faciliteren. Wel horen wij dit op de griffie graag, zodat we u zo goed mogelijk kunnen begeleiden naar- maar ook tijdens- de vergadering.
De raad van Tiel kent in dit kader twee varianten: meespreken of inspreken.
1. Meespreken
U kunt met raads- en commissieleden in gesprek. Over en weer kan er technische informatie worden uitgewisseld.
Alle betrokkenen worden dus in de gelegenheid gesteld om met elkaar van gedachten te wisselen op technische feiten/inhoud.
2. Inspreken
Ook kunt u gebruik maken van het spreekrecht. Bij het inspreekrecht kunt u de raads- en commissieleden maximaal 5 minuten toespreken. De raads- en commissieleden kunnen u vervolgens technische vragen stellen.
Let op: geen politiek bedrijven!
De informatieve commissie is bedoeld om technische informatie uit te wisselen, tijdens deze vergadering worden er geen politieke standpunten ingenomen.
Aanmelden
Wenst u mee te spreken of gebruik te maken van het inspreekrecht? Dan kunt u zich tot uiterlijk woensdag 7 mei 12:00 uur aanmelden bij de griffie via het mailadres griffie@tiel.nl. - Agenda documenten
Uitzending
Agendapunten
-
100:13:58 - 00:16:29 - T. van Oostrom
-
200:15:29 - 00:16:29 - T. van Oostrom
-
3
De Stichtingen Tot Behoud Hendrikus en Tot Behoud Waalschokker Neeltje Jantje hebben de wens om de haven beter bereikbaar te maken voor dagpassagiers en de toegankelijkheid van grotere schepen te bevorderen. Zij hebben hierover al gesprekken gevoerd met de watersportvereniging, Waardevol Tiel, de Oudheidkamer en de gemeente.
Tijdens deze informatieve commissie zullen de heren De Ruiter, Bonnet en Copper -namens beide stichtingen- meespreken en het plan om de kleine haven, de Echteldse Dijk en de Waalkade aantrekkelijker te maken voor zowel bewoners, ondernemers als toeristen aan de raads- en commissieleden presenteren.
00:15:37 - 00:16:29 - T. van Oostrom00:16:29 - 00:25:13 - De heer De Ruiter00:25:13 - 00:25:33 - T. van Oostrom00:25:36 - 00:25:56 - P. Elferink00:25:56 - 00:26:36 - De heer De Ruiter00:26:39 - 00:26:44 - T. van Oostrom00:26:45 - 00:27:18 - R. Manuhutu00:27:18 - 00:27:19 - De heer De Ruiter00:27:19 - 00:27:20 - T. van Oostrom00:27:59 - 00:28:02 - T. van Oostrom00:28:02 - 00:28:26 - R. Masselink00:28:26 - 00:28:33 - De heer De Ruiter00:28:33 - 00:28:58 - De heer Copper00:28:58 - 00:29:27 - R. Masselink00:29:29 - 00:29:50 - De heer Copper00:29:52 - 00:29:53 - T. van Oostrom00:29:54 - 00:30:06 - A. van Iperen00:30:06 - 00:30:34 - De heer De Ruiter00:30:37 - 00:30:38 - T. van Oostrom00:30:38 - 00:31:09 - De heer Copper00:31:09 - 00:31:13 - T. van Oostrom00:31:13 - 00:31:21 - De heer Copper00:31:21 - 00:31:29 - T. van Oostrom00:31:51 - 00:31:55 - T. van Oostrom00:31:55 - 00:31:59 - De heer Copper00:32:07 - 00:32:21 - T. van Eijnatten00:32:21 - 00:33:14 - De heer De Ruiter00:33:15 - 00:33:18 - T. van Oostrom00:33:19 - 00:33:39 - E. Rhebergen00:33:40 - 00:34:56 - De heer De Ruiter00:34:57 - 00:34:59 - T. van Oostrom00:34:59 - 00:35:16 - E. Rhebergen00:35:18 - 00:35:53 - De heer De Ruiter00:35:54 - 00:35:56 - T. van Oostrom00:35:58 - 00:36:39 - M. Aoulad Hadj00:36:40 - 00:38:22 - De heer Copper00:38:22 - 00:38:33 - M. Aoulad Hadj00:39:20 - 00:39:25 - De heer De Ruiter00:39:25 - 00:39:26 - T. van Oostrom00:40:28 - 00:40:32 - T. van Oostrom00:40:32 - 00:41:37 - M. Schoots00:41:38 - 00:41:39 - De heer Copper00:41:39 - 00:41:41 - T. van Oostrom00:43:11 - 00:43:15 - T. van Oostrom00:43:21 - 00:44:12 - T. van Oostrom00:44:12 - 00:44:35 - De heer Copper00:44:53 - 00:45:14 - De heer De Ruiter -
4
In de raadsvergadering van 5 februari jl. heeft wethouder Groen toegezegd dat de ODR uitgenodigd wordt om een toelichting te geven over de ontwikkelingen die spelen rondom de robuustheid van de ODR. Daarnaast heeft het Algemeen Bestuur van de ODR in zijn vergadering van 10 maart jl. de opdracht gegeven om de gemeenteraden te informeren over dit onderwerp.
Aan de ODR is verzocht om de volgende vragen/onderwerpen die in de raadsvergadering zijn genoemd, in de presentatie te behandelen:
- Kan de ODR onderzoeken of bij andere bevoegde gezagen -binnen de Omgevingswet die nu nog geen partner zijn van de ODR- extra omzet gegenereerd kan worden?
- Omdat de ODR met andere omgevingsdiensten een groter geheel uitmaakt: hoe zijn de verschillende omgevingsdiensten verdeeld en georganiseerd binnen de provincie? Er is behoefte aan meer referentiekader over de ontwikkelingen en het netwerk waarin de ODR zit.
- Waarom zou de ODR met andere omgevingsdiensten moeten fuseren? Is dit alleen ten behoeve van het behalen van de door de provincie gewenste omzet van € 16,5 miljoen? Wat zijn de voor- en nadelen van de fusie van de ODR met een andere omgevingsdienst?
00:46:26 - 00:48:10 - T. van Oostrom00:48:10 - 01:05:32 - De heer Vlekke01:05:32 - 01:05:37 - T. van Oostrom01:05:37 - 01:05:57 - M. Schoots01:05:58 - 01:06:02 - T. van Oostrom01:06:16 - 01:06:20 - T. van Oostrom01:06:20 - 01:06:36 - R. Manuhutu01:06:49 - 01:06:50 - T. van Oostrom01:06:50 - 01:07:32 - De heer Oerlemand01:07:32 - 01:07:38 - T. van Oostrom01:07:38 - 01:08:35 - R. Masselink01:10:16 - 01:10:18 - R. Masselink01:10:20 - 01:10:23 - T. van Oostrom01:10:23 - 01:10:52 - P. Elferink01:11:30 - 01:11:31 - T. van Oostrom01:11:32 - 01:11:57 - R. Corporaal01:12:55 - 01:13:15 - R. Corporaal01:13:44 - 01:13:46 - T. van Oostrom01:13:46 - 01:14:24 - A. van Iperen01:15:28 - 01:15:29 - T. van Oostrom01:15:29 - 01:15:54 - R. Masselink01:16:17 - 01:16:19 - T. van Oostrom01:16:19 - 01:16:40 - M. Aoulad Hadj01:17:09 - 01:17:20 - T. van Oostrom01:17:20 - 01:17:38 - R. Corporaal01:17:38 - 01:17:42 - T. van Oostrom01:17:58 - 01:18:38 - T. van Oostrom01:19:11 - 01:19:20 - T. van Oostrom01:19:20 - 01:20:36 - E. Rhebergen01:20:36 - 01:20:41 - T. van Oostrom01:20:51 - 01:21:27 - De heer Merks01:21:27 - 01:21:31 - T. van Oostrom01:21:31 - 01:21:39 - E. Rhebergen01:21:39 - 01:21:41 - De heer Merks01:21:41 - 01:21:46 - T. van Oostrom01:21:46 - 01:22:15 - P. Elferink01:22:15 - 01:22:20 - T. van Oostrom01:22:20 - 01:22:59 - M. Koning01:23:00 - 01:23:01 - T. van Oostrom01:23:04 - 01:24:13 - T. van Oostrom -
5
Op 31 mei 2023 stemde de gemeenteraad in met het Integraal Huisvestingsplan Onderwijs gemeente Tiel (hierna: IHP). Dit plan geeft voor de (circa) komende dertig jaar inzicht in de omvang, kwaliteit, planning en de te verwachten investeringen aangaande de schoolgebouwen in de gemeente Tiel.
Met het vaststellen van het IHP zijn door de gemeenteraad de kaders en beleidsuitgangspunten bepaald voor de verdere uitwerking van het IHP. Aan het college is de opdracht gegeven om, binnen deze door de raad vastgestelde kaders, een uitvoeringsplan op te stellen voor de projecten uit de eerste termijn van het IHP. De raads- en commissieleden worden geïnformeerd over de uitkomsten van dit traject.
Het bijbehorende raadsvoorstel en -besluit zijn voor de volledigheid al bij dit agendapunt bijgevoegd. De inhoudelijke bespreking hiervan zal plaatsvinden in de besluitvoorbereidende commissie van 18 juni en raadsvergadering van 2 juli.
Bijlagen
01:23:42 - 01:24:13 - T. van Oostrom01:26:56 - 01:27:14 - T. van Oostrom01:27:14 - 01:31:15 - De heer Tichelaar01:31:15 - 01:32:10 - T. van Oostrom01:32:10 - 01:41:27 - Mevrouw Van der Westen01:41:27 - 01:41:28 - T. van Oostrom01:41:28 - 01:41:43 - H. Stultiens01:43:14 - 01:43:17 - T. van Oostrom01:43:17 - 01:43:32 - E. Rhebergen01:52:46 - 01:53:00 - P. Elferink01:53:00 - 01:53:03 - T. van Oostrom01:53:04 - 01:53:47 - E. Rhebergen01:53:50 - 01:53:51 - Mevrouw Van der Westen01:53:51 - 01:53:52 - T. van Oostrom01:54:24 - 01:54:31 - T. van Oostrom01:55:01 - 01:55:10 - T. van Oostrom01:55:25 - 01:55:37 - T. van Oostrom01:55:37 - 01:55:44 - M. Koning01:55:44 - 01:56:47 - Mevrouw Van der Westen01:56:47 - 01:56:49 - T. van Oostrom01:56:49 - 01:58:06 - M. Aoulad Hadj01:58:07 - 01:58:08 - T. van Oostrom01:58:13 - 01:59:05 - Mevrouw Van der Westen01:59:05 - 01:59:09 - T. van Oostrom01:59:40 - 01:59:41 - T. van Oostrom02:00:17 - 02:00:18 - T. van Oostrom02:00:21 - 02:00:39 - T. van Eijnatten02:00:51 - 02:00:53 - T. van Oostrom02:00:53 - 02:01:53 - H. Stultiens02:02:34 - 02:03:02 - R. Masselink02:03:40 - 02:04:21 - R. Masselink02:04:54 - 02:04:55 - T. van Oostrom02:05:07 - 02:05:08 - T. van Oostrom02:05:08 - 02:05:09 - T. van Oostrom02:05:09 - 02:05:35 - H. Stultiens02:05:51 - 02:05:53 - T. van Oostrom02:05:54 - 02:06:21 - A. van Iperen02:07:26 - 02:07:31 - T. van Oostrom02:07:31 - 02:07:42 - M. Koning02:08:01 - 02:08:13 - T. van Oostrom02:08:13 - 02:08:21 - M. Koning02:08:23 - 02:08:33 - T. van Oostrom02:08:34 - 02:09:06 - R. Corporaal02:09:23 - 02:11:41 - T. van Oostrom -
6
De woonzorganalyse is door extern bureau Companen uitgevoerd en geeft inzicht in de vraag en het aanbod van woonzorgvoorzieningen voor aandachtsgroepen nu en in de toekomst. Het gaat bijvoorbeeld om de groep mensen die beschermd wonen en in de maatschappelijke opvang, mensen met een verstandelijke beperking en ouderen met al dan niet een zorgbehoefte.
Door de dames Blaauw (beleidsadviseur wonen) en Vonk (beleidsadviseur sociaal domein) wordt u geïnformeerd over de uitkomsten van deze woonzorganalyse.
Vervolgproces
De woonzorganalyse vormt de basis voor de vervolgstap: het opstellen van een woonzorgvisie Tiel. Voordat de woonzorgvisie wordt opgesteld zal de gemeenteraad eerst om input gevraagd worden door middel van een bespreeknota in een besluitvoorbereidende commissie.02:09:49 - 02:11:41 - T. van Oostrom02:14:29 - 02:14:41 - T. van Oostrom02:14:54 - 02:31:27 - Mevrouw Vonk02:31:27 - 02:32:24 - H. Stultiens02:41:20 - 02:41:26 - T. van Oostrom02:41:27 - 02:41:54 - M. Aoulad Hadj02:42:44 - 02:42:46 - T. van Oostrom02:42:46 - 02:43:03 - T. van Eijnatten02:43:41 - 02:43:43 - T. van Oostrom02:43:43 - 02:44:19 - E. Visser02:44:20 - 02:44:22 - T. van Oostrom02:44:22 - 02:44:47 - M. Schoots02:44:55 - 02:45:00 - T. van Oostrom02:45:01 - 02:45:19 - R. Corporaal02:45:27 - 02:45:39 - R. Corporaal02:46:01 - 02:46:46 - T. van Oostrom -
7Sluiting van de vergadering - 21:32